GEMA SEPI GADIS GENIUS
Sinopsis
|
Basirah merenung berbelas-belas
komputer di Makmal Perdana. Namun tiadapun daripadanya berjudul program
‘antibusut’. Dalam keadaan fikirannya yang sedang kusut, Basirah terkenang akan
kakaknya, Hanani semasa mereka masih kecil lagi, semasa Hanani di tadika
sehinggalah Basirah melanjutkan pengajian dalam bidang Sains Komputer. Banyak
perbezaan antara mereka berdua.
Selain
itu, Basirah juga teringat akan ayahnya yang sentiasa sibuk. Basirah
menjalani praktikal dengan menduduki jawatan timbalan pengurus
makmal sistem komputer Makmal Perdana. Seperti kebiasaan, Basirah tercabar
dengan masalah ‘busut’ yang dilonggokkan oleh pengurus makmalnya. Basirah
bersemuka dengan teman-temannya, para timbalan pengurus. Basirah membentangkan
masalah busut. Namun, dia dikritik. Ada ketikanya Basirah berasa sebak tetapi
dia tidak akan menganggap kritikan sebagai jemputan untuk bertinju, sebaliknya
sebagai satu alternatif.
Oleh
itulah, dia telah membuka buku log untuk merekod penceroboh. Basirah terkejut
apabila penceroboh menyelongkar segala-galanya yang berkaitan dengan
ketenteraan. Oleh itu, Basirah telah membawa masalah tersebut kepada teman
sejawatnya. Basirah menganggap penceroboh tersalah sasaran. Sasaran penceroboh
untuk menembusi saluran internet di
Makmal Perdana Kebangsaan Labuan atau MPKL. Di sini berlaku perbezaan pendapat antara Basirah dengan rakannya.
Akhirnya Basirah membuat ujikaji dengan menggunakan alat osiloskop bagi
menentukan jarak antara makmal dengan penceroboh. Lamunan Basirah terhenti
apabila pintu yang terkuak berbunyi. Beberapa remaja tersembul di muka pintu
makmal. Kakaknya datang membawa kek dan mengucapkan selamat hari jadi. Basirah
cukup terharu.
Selepas
itu, sekali lagi, osiloskop dipasang untuk mengesan gema pangilan dari luar.
Ketika mereka sibuk mengesan gema, tiba-tiba penceroboh membuat panggilan di
komputer-komputer makmal. Belum sempat dia memberi amaran agar berwaspada
terhadap penyelia khususnya, penceroboh sudah lenyap dari skrin komputernya.
Hanani yang ada pada ketika itu menyarankan
menggunakan umpan untuk menembusi tembok penceroboh. Hanani tersipu malu. Basirah
menghubungi pensyarahnya tentang perkembangan terbaru. Selang beberapa minit,
umpan mengena.
Basirah
telah menerima ucapan tahniah atas kejayaan
menyekat penceroboh. Akhirnya, Basirah menyaksikan impian untuk masa
depan yang tidak pernah diimpikan selama ini menjadi kenyataan yang indah.
Tema
|
Kepintaran seorang remaja dalam
menangani masalah pengguna jahil (hacker) komputer.
Persoalan
|
1.
Persoalan
kepintaran remaja dalam usia muda boleh menangani masalah penceroboh komputer.
Contohnya: Basirah dapat menangkap penceroboh yang
menyelusup sistem di makmal.
2.
Persoalan
kebolehpercayaan majikan untuk menerima remaja bekerja dalam bidang
berkemahiran tinggi.
3.
Contoh: Hari pertama dia dihantar menjalani praktikal
oleh pusat pengajian tinggi.
4.
Persoalan
kasih sayang antara adik beradik yang berbeza dari segi kepintaran.
Contohnya: Hanani dan Basirah berbeza dari segi
kepintaran iaitu Basirah mahir dalam bidang komputer manakala Hanani mahir
dalam bidang kesenian dan kesasteraan.
Plot
|
Permulaan
Basirah merenung berbelas-belas
komputer di Makmal Perdana. Namun tiadapun daripadanya berjudul program
‘antibusut’. Dalam keadan fikirannya yang sedang kusut, Basirah terkenang akan
kakaknya, Hanani semasa mereka masih kecil lagi, semasa Hanani di tadika
sehinggalah Basirah melanjutkan pengajian dalam bidang Sains Komputer. Banyak
perbezaan antara mereka berdua. Selain itu, Basirah juga teringat akan ayahnya
yang sentiasa sibuk.
Perkembangan
Basirah menjalani praktikal
dengan menduduki jawatan timbalan pengurus makmal sistem komputer Makmal
Perdana. Seperti kebiasaan, Basirah tercabar dengan masalah ‘busut’ yang
dilonggokkan oleh pengurus makmalnya. Basirah bersemuka dengan teman-temannya,
para timbalan pengurus. Basirah membentangkan masalah busut. Namun, dia
dikritik. Ada ketikanya Basirah berasa sebak tetapi dia tidak akan menganggap
kritikan sebagai jemputan untuk betinju, sebaliknya sebagai satu alternatif.
Oleh itu, dia telah membuka buku log untuk merekod penceroboh.
Klimaks
Basirah terkejut apabila penceroboh
menyelongkar segala-galanya yang berkaitan dengan ketenteraan. Oleh itu, Basirah
telah membawa masalah tersebut kepada teman sejawatnya. Basirah menganggap
penceroboh tersalah sasaran. Sasaran penceroboh untuk menembusi saluran internet di Makmal Perdana Kebangsaan
Labuan atau MPKL. Di sini berlaku
perbezaan pendapat antara Basirah dengan
rakannya. Akhirnya Basirah membuat
ujikaji dengan menggunakan alat osiloskop bagi menentukan jarak antara makmal
dengan penceroboh. Dengan bantuan pensyarahnya, kakaknya, iaitu Hanani dan
rakan-rakan Hanani, mereka berjaya mengesan penceroboh tersebut.
Peleraian
Basirah telah menerima ucapan tahniah
atas kejayaan menyekat penceroboh. Akhirnya, Basirah menyaksikan impian untuk
masa depan yang tidak pernah diimpikan selama ini menjadi kenyataan yang indah.
Teknik
penceritaan
1. Deskriptif (pemerian)
Contoh:
Dia teringatkan ayahnya yang datang dan pergi macam angin, meninggalkan mereka
di bawah jagaan pembantu rumah (m/s 4)
2. Monolog dalaman- Baiklah!
Bisik hatinya, juga tegas. Dia terfikirkan sesuatu (m/s 10)
3. Imbas kembali
Contoh:
Seingatnya, sewaktu Hanani baru
menjejaki tadika biasa dulu, Basirah sudah pun lulus peperiksaan untuk memasuki
sekolah kanak-kanak pintar yang terletak di pinggir bandar meninggalkan mereka
di bawah jagaan pembantu rumah (m/s 4).
4. Imbas muka
Contoh:
Hanani terus menghadapi masa hadapan
dengan tenang dan tabah (m/s 17)
Watak dan Perwatakan
|
1. Watak
utama
Basirah
Ø Anak kepada seorang ahli
perniagaan dan berusia 14 tahun.
Ø Anak kedua daripada dua
beradik, kakaknya bernama Hanani.
Ø Siswi dalam jurusan Sains
Komputer.
Ø Diterima membuat amali di
Makmal Perdana di pusat bandar Kota Kinabalu.
Ø Seorang yang pintar dalam
bidang komputer.
2. Watak
sampingan
Hanani
Ø Anak sulung kepada ahli perniagaan dan baru berusia 16 tahun.
Ø Kakak kepada Basirah.
Ø Seorang yang lincah dan
kreatif.
Ø Suka mengambil berat akan
adiknya.
Ø Mempunyai ramai kawan.
Ø Seorang yang suka kegiatan
rekreasi.
Latar
|
Masa
Ø Siang – Basirah menjalani
latihan amali di makmal sistem komputer di Makmal
Perdana
Ø Malam – Hanani berbual-bual
dengan Basirah di rumah
Ø Hari minggu – Basirah terpaksa
menyelesaikan kerjanya yang banyak di
makmal sistem komputer, Makmal
Perdana
Tempat
Ø Makmal sistem komputer di
Makmal Perdana – tempat Basirah menjalani latihan
amali tahun akhir jurusan Sains
Komputer
Ø Pusat bandar Kota Kinabalu –
tempat letaknya Makmal Perdana
Ø Sekolah kanak-kanak pintar – tempat
Basirah belajar semasa zaman kanak-
kanak
Ø Institusi pengajian tinggi di
Semenanjung – tempat Basirah belajar sebagai siswi
jurusan Sains Komputer
jurusan Sains Komputer
Masyarakat
Ø Masyarakat yang celik komputer
– Basirah, pekerja di makmal sistem komputer, Makmal Perdana, dan rakan-rakan Hanani mahir
menggunakan komputer
Ø Masyarakat terpelajar – Basirah merupakan sisiwi tahun
akhir jurusan Sains Komputer di sebuah institusi pengajian tinggi
Ø Masyarakat remaja yang gemar
akan aktiviti rekreasi – Hanani dan rakan-rakannya mengikuti aktiviti rekreasi
seperti berdiskusi sastera di pantai, berkayak, dan mendaki gunung
Gaya Bahasa
|
1.
Metafora
Contoh: Meniti buih di jeram (m/s 3),
mata fikir (m/s 2)
2.
Diksi
Bahasa Inggeris - hyperintelligent (m/s2), the exterminator
(m/s 8)
Bahasa IT
- Sotware (m/s 1), user (m/s 1), hacker
(m/s 2)
Istilah Sains - Osiloskop (m/s 11)
3.
Hiperbola
Contoh:
Menggunung secara halimunan juga (m/s 9)
4.
Sinkope
Contoh: Dah (Sudah), Kak (Kakak)
5.
Simplok
Contoh:
Dipuji macam bidadari
Contoh: Draikan macam puteri (m/s 16)
6.
Perlambangan
Contoh:
Busut
Nilai
|
1.
Nilai
kasih sayang
Kakaknya menatang sebuah kek yang comel ke
dalam makmal sempena hari jadi
Basirah yang ke-14.
2.
Nilai
berusaha
Basirah
telah berusaha menyekat penceroboh komputer sehingga telah berjaya.
3.
Nilai
bertanggungjawab
Basirah
bertanggungjawab terhadap tugas yang diberikan kepadanya.
Pengajaran
|
1.
Kita
hendaklah mempunyai perasaan kasih sayang antara adik beradik walaupun
mempunyai tahap kepintaran yang tidak sama.
2.
Kita
hendaklah berusaha sedaya upaya apabila melakukan sesuatu pekerjaan.
3.
Kita
hendaklah bertanggungjawab atas apa yang diberikan kepada kita.
Latihan
|
1.
Apakah
tema cerpen ‘Gema Sepi Gadis Genius?’
2.
Nyatakan
nilai-nilai yang terdapat di dalam cerpen ini serta buktikan.
3.
Bincangkan
pengajaran-pengajaran yang boleh diambil daripada cerpen ini.
Jawapan:
1. Tema cerpen Gema Sepi Gadis Genius
adalah kepintaran seorang remaja dalam menangani masalah pengguna jahil (hacker)
komputer.
2. Nilai-nilai yang terdapat dalam cerpen
ini adalah tanggungjawab, contohnya Basirah berasa bertanggungjawab untuk
menghalang penceroboh yang menembusi saluran internet di Makmal Perdana
Kebangsaan Labuan atau MPKL. Nilai kasih sayang juga ditonjolkan apabila kakak
Basirah iaitu Hanani mengingati hari jadinya dengan membawa kek harijadi.
3. Pengajaran yang terdapat dalam
cerpen ini ialah kita hendaklah menjalankan tugas dengan penuh amanah dan
dedikasi.
A New Poker Hand in 2021: Poker Hand Ranking from
ReplyDeleteWe take a look at the most common hands in the world, ranked 안산 출장안마 and ranked. 용인 출장마사지 바카라사이트 Poker Hand Ranking – Ranked by Hand Ranking. 대구광역 출장안마 Poker 진주 출장마사지 Hand Ranking: Poker Hand Ranking.