Friday, September 9, 2011

ERTI SEBUAH PENGORBANAN

Tema:  Kegigihan seorang remaja perempuan menghadapi perpisahan ibu bapa dan persaingan di sekolah.

Watak
Boleh dibahagikan berdasarkan keluarga (Iman), rakan dan guru.

Keluarga Iman Zulaikha




Iman Zulaikha binti Yusri
Remaja berusia 13 tahun yang belajar di kelas 1 Dinamik. Pemidato sekolah yang menjuarai peringkat daerah. Berpencapaian tinggi dalam akademik. Ibu bapa berkedudukan tinggi, tetapi sayangnya telah berpisah. Tinggal buat sementara dengan datuk nenek di kampung berhampiran Seremban, Negeri Sembilan, justeru ibu (Ruhaida) menyambung pengajian Ph.D di New Zealand.


Yusri (bapa Iman)
Bekas pensyarah yang beralih ke bidang perniagaan perhotelan. Berpisah dengan cara baik, tetapi mengekalkan hubungan demi kebaikan Iman Zulaikha. Berhasrat untuk berkahwin baharu dengan Mak Cik Sofia, ibu tunggal kepada Adif Danial, rakan sekelas Iman. Membatalkan niat itu, sebaliknya kembali membina keluarga yang runtuh ekoran "tentangan" di pihak Iman dan Adif Danial.

Ruhaida (ibu Iman)

Pensyarah kolej yang sedang menyambung pengajian peringkat doktor falsafah di New Zealand. Sentiasa berhubung dengan Iman Zulaikha lewat e-mel. Terlantar di hospital di sana sepuluh hari akibat kemalangan. Masih berutus berita dengan Yusri, bekas suami. Buktinya, Yusri hadir dalam pertandingan pidato yang disertai Iman menerusi makluman Ruhaida.


Nenek Iman
Ibu kepada Ruhaida, bekas mertua kepadaMenjaga Iman Zulaikha yang ditinggalkan di kampung. Percakapannya teratur apabila menasihatkan Iman supaya tidak menaruh prasangka terhadap ibunya kerana lama tidak mengirim balasan e-mel.


Datuk Iman
Bapa Ruhaida, bekas bapa mertua Yusri. Tenang dalam tutur kata, pendapat dan membuat keputusan.


Pak Su Razlan (bapa saudara Iman)
Anak bongsu datuk dan nenek Iman. Bapa saudara Iman. Baharu tamat pengajian dalam bidang pentadbiran perniagaan di universiti yang sama dengan Kak Ngahnya, Ruhaida di New Zealand.Terlepas cakap tentang Ruhaida yang dilihatnya berjalan dengan seorang lelaki Inggeris (mungkin Albert yang disebut dalam e-mel Ruhaida kepada Iman).
Pei Wen

Teman karib Iman Zulaikha. Sekelas dan berjiran. Sentiasa menyokong Iman Zulaikha, selain saling berkongsi suka duka. Mulanya hubungan dengan ibu tiri tegang, tetapi pulih setelah menuruti nasihat nenek Iman supaya membantu kerja di rumah.

Adif Danial
Anak Mak Cik Sofia, ibu tunggal yang hendak dikahwini Yusri. Tidak bersetuju dengan cadangan itu, lalu menunujukkan bantahan dengan menjauhi Iman walaupun pada mulanya bersikap mesra. Kesempatan itu disambar oleh Linda untuk rapat dengannya. Berjaya memintas Iman Zulaikha untuk menduduki tempat pertama dalam peperiksaan.


Zulkarnain
Sekumpulan dengan Iman Zulaikha dalam tugasan yang diberi oleh guru. Menemani Adif Danial berkunjung ke rumah datuk nenek Iman untuk memohon maaf. Melafazkan secara terbuka bahawa dia sukakan Pei Wen.

Norazlinda Borhan (Linda)
Saingan ketat Iman Zulaikha. Penolong ketua darjah yang gemar menonjol diri. Sanggup menggunakan kekerasan dengan menolak Iman hingga tercedera. Kalah dalam perebutan tempat wakil sekolah ke pertandingan pidato peringkat daerah. Melakukan sabotaj dengan mengambil diari Iman yang mengandungi teks pidato dan kad catatan ringkas isi pidato. Akhirnya terbongkar, tetapi dimaafkan oleh Iman Zulaikha.


Ai Ling
Mencadangkan Iman Zulaikha sebagai wakil sekolah berdasarkan rekod kemenangan tiga kali Iman sebelumnya.
Nazim
Ketua kelas 1 Dinamik. Meminta kepastian Cikgu Julia tentang pemilihan wakil pidato sekolah.
Cikgu Shaharuddin
Guru disiplin yang menyiasat kes kehilangan diari Iman Zulaikha.
Mak Cik Sofia (ibu Adif Danial)
Mirip ciri Ruhaida pada mata Iman Zulaikha. Turut berkunjung ke majlis kenduri kesyukuran di rumah datuk nenek Iman Zulaikha. Berhasrat membawa balik Adif Danial bersekolah semula di Kuala Lumpur.


Ibu tiri Pei Wen
Perwatakan 1: Tegas
Contoh peristiwa: Iman Zulaikha enggan menarik diri daripada pertandingan pidato walaupun diberi kata dua oleh Linda.
Perwatakan 2: Berterus terang
Pei Wen berkongsi masalah hubungannya dengan ibu tiri kepada Iman Zulaikha, malah bersetuju mendapatkan nasikat datuk Iman supaya hubungan dipulihkan.
Perwatakan 3: Penyayang
Yusri kerap melawat Iman Zulaikha dan bekas ibu bapa mertua di kampung tanpa menimbulkan kekecohan. Yusri juga sentiasa memberi galakan kepada Iman supaya berjaya dalam peperiksaan dan  pidato.
Perwatakan 4: Setia kawan
Iman dan Pei Wen saling menyokong dan berkongsi luahan perasaan. Iman menjemput Pei Wen makan nasi di rumah datuk neneknya justeru Pei Wen awalnya enggan berhadapan dengan ibu tiri.
Perwatakan 5: Pemaaf
Iman sanggup memaafkan Linda walaupun dirinya pernah dikasari dan diperlakukan sebagai musuh oleh Linda.
Perwatakan 6:  Cekal / gigih / berani / bersungguh-sungguh
Iman tidak tergugat walaupun nota persediaan dan kad imbas rujukan pidatonya hilang secara misteri. Iman tidak mudah mengalah dengan dugaan itu.
Perwatakan 7:  Tabah / Sabar / Tidak mudah putus asa
Walaupun ayahnya menyatakan dia telah menemui calon isteri pengganti ibunya, Iman masih berharap dia dapat menyatukan kembali ibu bapanya. Iman juga akur akan nasihat Cikgu Julia supaya menghormati kehendak ibu bapa sebagai anak yang solehah.
Perwatakan 8:  Cemburu
Datuk memberitahu Iman bahawa nenek cemburukan Yusri kerana menyuarakan cadangan untuk membawa balik Iman tinggal di Kuala Lumpur.
Linda menuduh Iman Zulaikha mempengaruhi rakan-rakan mereka supaya berpihak kepadanya, termasuk murid baharu iaitu Adif Danial.

Latar masyarakat
Masyarakat yang tegas
Iman enggan menarik diri daripada pertandingan pidato walaupun disesak oleh Linda. Kejadian dia ditolak jatuh oleh Linda tidak melemahkan semangatnya untuk menyerah kalah.
Masyarakat yang berterus terang
(gunakan huraian dalam perwatakan 2 di atas)

(Cara menulis latar masyarakat ==> masyarakat yang + perwatakan); huraian menggunakan peristiwa yang sama.

Nilai
Tegas diri / ketegasan (gunakan peristiwa perwatakan 1)
Kasih sayang (gunakan peristiwa 3)
Setia kawan (peristiwa 4)
Kegigihan (peristiwa 6)
Ketabahan (peristiwa 7)

Persoalan
Ketegasan dalam menyatakan pendirian (peristiwa 1)
Kasih sayang dalam keluarga / persahabatan
Semangat setia kawan dalam persahabatan / ketika susah dan senang
Sikap pemaaf menjernihkan keadaan
Kegigihan / kecekalan / kesungguhan dalam menghadapi cabaran hidup
Ketabahan / kesabaran dalam menempuh dugaan / ujian

Pengajaran
Kita hendaklah tegas dalam menyatakan pendirian
Kita hendaklah berkasih sayang sesama keluarga
Kita hendaklah menunjukkan semangat setia kawan ketika susah dan senang
Kita hendaklah bersikap pemaaf terhadap orang lain
Kita hendaklah gigih dalam menempuh cabaran hidup
Kita hendaklah tabah dalam menghadapi dugaan / ujian



Latar tempat
Rumah datuk nenek Iman
ruang dapur: Iman bersama-sama Pei Wen makan nasi bersama-sama
bilik Iman:  Iman meletak gambar ibu dan ayahnya yang sudah berpisah /
                    tempat Iman menyiapkan tugasan sekolah /
                    tempat Iman membalas e-mel ibunya dengan menggunakan komputer riba
pangkin / bawah pokok:  Pei Wen bercerita tentang tekanan perasaan akibat sikap ibu tirinya


Sekolah
bilik darjah tingkatan 1 Dinamik: Cikgu Julia memperkenalkan Adif Danial
ruang tandas: Pei Wen ternampak Iman menangis selepas dituduh mempengaruhi rakan sekelas oleh Linda. Pei Wen berusaha menenangkan rakan karibnya itu.
dewan sekolah: berlangsung pertandingan pisato antara Iman dan Linda bagi memilih wakil sekolah
Port Dickson: Yusri membawa Iman, datuk dan nenek untuk makan-makan sebelum memaklumkan hasratnya untuk berkahwin dengan Sofia.


Latar masa
Pagi Sabtu: Iman menerima panggilan telefon daripada ayahnya / membantu datuknya membersihkan reban ayam / kawan-kawan Iman datang ke rumah menjemput Iman membuat latihan pidato di sekolah 

Waktu rehat di sekolah: Iman memberitahu Zulkarnain tentang cadangan ayahnya hendak berkahwin dengan ibu Adif Danial.
Tengah hari: majlis kenduri kesyukuran di rumah datuk Iman atas kejayaan Iman dalam pertandingan pidato dan pelajaran 

Waktu petang:  Iman dan Zulkarnain berkunjung ke banglo datuk Adif Danial bagi meredakan keadaan tegang antara Iman dengan Adif Danial. Reaksi Adif begitu dingin. 
Malam: Yusri membuat pengakuan kepada Iman bahawa keluarga mereka akan bersatu semula. Yusri juga mahu mengajak Iman, datuk dan nenek menziarahi Ruhaida yang sedang belajar di New Zealand.


No comments:

Post a Comment